چاپ دیجیتال نایلون‌

چاپ دیجیتال نایلون (فلسکو) نمونه‌ای از فرآیند چاپ است که با بهره‌گیری از یک صفحه انعطاف‌پذیر بنام کلیشه انجام می‌شود.

این چاپ دراصل نسخه پیشرفته‌ای از لترپرس است که می‌تواند برای چاپ بر روی غالب مواد مانند فیلم‌های پلاستیکی، فلزی، نایلون، نایلکس، سلفون، شیرینگ، کاغذ و مقوا مورد استفاده قرار گیرد. از این رو از چاپ فلکسو برای چاپ بر روی انواع مواد غیر متخلخل جهت بسته‌بندی مواد غذایی به طور گسترده‌ای استفاده می‌شود. چاپ فلکسو معمولا برای سفارشات عمده (بالای ۳۰۰ کیلوگرم) و  مناسب برای کارخانجات و شرکت‌های بزرگ می‌باشد. در این نوع چاپ انواع طرح‌ها را می‌توان روی نایلون و نایلکس چاپ کرد و قابلیت چاپ تا ۸ رنگ را نیز دارا می‌باشد.

چاپ دیجیتال نایلون و نایلکس

چاپ دیجیتال نایلون صدرا پلاست

نیازهایچاپ دیجیتال نایلون

برای چاپ فلکسو نیاز به کلیشه است. کلیشه در دو نوع آنالوگ و HD قابل تهیه می‌باشد.

کلیشه آنالوگ معمولا برای چاپ‌های ساده مانند نوشته یا لگوهایی که افکت گرافیکی خاصی در آن‌ها بکار نبرده باشند مورد استفاده قرار می‌گیرد. کلیشه HD معمولا برای چاپ تصویر و چاپ‌های ۳D و برخی چاپ‌های تمپلات مورد استفاده قرار می‌گیرد. هزینه کلیشه بصورت سانتیمتری محاسبه می‌گردد. یعنی بنا بر اندازه طرحی که چاپ می‌شود محاسبه خواهد شد.

کلیشه

چند دهه‌ای است که کلیشه‌های فتوپلیمری به عنوان یک مسیر حل استاندارد برای چاپ فلکسو پذیرفته شده‌اند.

در این شیوه بخش‌های خاصی از کلیشه بسته به نوع تصویر، توسط اشعه UV نوردهی می‌شود. در حالی که بقیه بخش‌های کلیشه محافظت شده و نور نمی‌بیند. مناطق روشنایی خورده که با تابش UV فعال شده‌اند، واکنش‌های شیمیایی را شروع می‌کنند. که پس از پایان این مراحل بخش‌های روشنایی خورده به یک توده جامد تبدیل می‌شود. مناطق نور نخورده که از لحاظ شیمیایی غیرفعال هستند، ساختار جامد و یکپارچه‌ای ندارند. در مراحل بعدی به راحتی شسته و از بین می‌روند.

با این کار، در سطح کلیشه فلکسو، مناطق تصویری برجسته و مناطق غیرتصویری گود و به صورت حفره دیده می‌شوند.

تصویرسازی سه بعدی از سطحی دو بعدی

با روشی که در بالا توضیح دادیم، کلیشه‌ای با سطح برجسته و فرورفته و به عبارتی سه بعدی ایجاد می‌شود.

قبل از آغاز دیجیتال و CTP فلکسو، این یک تغییر فوق‌العاده در صنعت چاپ محسوب می‌شد. به خصوص از آن جهت زیاد ارزشمند بود که توسط فرآیندهای شیمیایی، می‌توان سطحی سه‌بعدی روی کلیشه ایجاد کرد. در کلیشه‌سازی دیجیتال، فیلم‌های کهن جای خود را به یک لایه ماسک زیاد نازک لیزری به نام LAMS داده‌اند.

حکاکی لیزری مستقیم

روش دیگر، حکاکی لیزری سر راست نام دارد که به عنوان بهترین روش کلیشه‌سازی فلکسو محسوب می‌شود.

در ابتدای کار، این تکنولوژی در انحصار چاپخانه‌های قوی و مراکز حرف‌ه‍ای بود و چاپخانه‌های دیگر روکش سیلندرهای الاستومری را که بدست لیزر به طور مستقیم حکاکی می‌شد، در مواقع خاص سفارش می‌دادند. برای مثال زمانی که می‌خواستند کاری را به طور ادامه و بدون خط تکرار (بدون درز) چاپ کنند، یا این که به کلیشه‌های فوق‌العاده تغییر ناپذیر در برابر حلال‌های نیرومند نیاز داشتند. لیزر در چاپ فلکسو به عنوان نوعی چاپ حروف برجسته (لترپرس) نقش بسزایی دارد. چرا که کیفیت چاپ فلکسو به دقت در تولید فرم چاپی، پایداری نقاط و مشخصات هندسی آن‌ بستگی دارد. صدراپلاست با بهره‌گیری از ماشین‌آلات مدرن ایتالیایی (با قابلیت ۸ رنگ چاپ) با هدف بهبود کیفیت پا به عرصه تولید گذاشته است. برای کسب اطلاعات بیشتر و یا سفارش با بخش فروش تماس بگیرید. یا فرم اولیه سفارش را پر نمائید تا همکاران ما با شما تماس بگیرند.